METAVERSE اخیراً موضوع داغ گفتگو بوده است و فیس بوک و مایکروسافت هر دو ادعاهایی را مطرح کرده اند.
اما متاورژن چیست؟ و چه زمانی به اینجا می رسد؟
نویسنده نیل استفنسون با ابداع اصطلاح “متافورس” در رمان علمی تخیلی خود در سال ۱۹۹۲ به نام “برخورد برف” اعتبار دارد، که در آن آواتارهای واقعی را تصور می کرد که در ساختمان های سه بعدی واقع گرایانه و سایر محیط های واقعیت مجازی با هم ملاقات می کردند.
از آن زمان به بعد، تحولات مختلف، پستهای مهمی را در راه رسیدن به یک متاورز واقعی ایجاد کرده است، یک دنیای مجازی آنلاین که:
- واقعیت افزوده
- واقعیت مجازی
- آواتارهای هولوگرافی سه بعدی،
- ویدئو
- و سایر وسایل ارتباطی را در خود جای داده است.
همانطور که METAVERSE گسترش می یابد، یک دنیای جایگزین فوق واقعی برای شما ارائه می دهد تا در آن همزیستی کنید.
نشانههایی از متاورس در حال حاضر در جهانهای بازی آنلاین مانند Fortnite، Minecraft و Roblox وجود دارد. و شرکت های پشت این بازی ها جاه طلبی دارند که بخشی از تکامل متاورس باشند.
کریپتو METAVERSE چیست؟
متاورس کریپتو یک دنیای مجازی فراگیر است که فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال را در خود جای داده است.
METAVERSE چیست؟
برای چندین دهه، پتانسیل بزرگ جهان های مجازی فقط در صفحات رمان های علمی تخیلی وجود داشت. امروزه، “METAVERSE ” یکی از پرهیاهوترین کلمات در فناوری است و با اشتیاق توسط توسعه دهندگان نرم افزار و بازی در صنایع مختلف از دیجیتال و بازی گرفته تا رسانه های اجتماعی مورد استقبال قرار می گیرد. متاورس به یک پدیده بسیار واقعی تبدیل شده است که دارای تعدادی پلتفرم پررونق با ادغامهای دیجیتالی گستردهتر است.
METAVERSE یک دنیای مجازی مشترک و همه جانبه است که در آن بازیکنان، که معمولاً توسط آواتارها نشان داده میشوند، میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تجربیاتی بسازند، و اشیا و مناظر درونی را خلق کنند.
متاورس ها معمولاً اقتصاد و ارز ذاتی خود را دارند که کاربران می توانند با آن املاک دیجیتالی، اقلام، لوازم جانبی آواتار و موارد دیگر را بخرند، بفروشند و معامله کنند. شما می توانید متاورس را از طریق رایانه، هدست واقعیت مجازی (VR) یا گوشی هوشمند تجربه کنید.
به طور خاص، متاورس کریپتو متاورسی است که بلاکچین را در فناوری زیربنایی خود و دارایی های دیجیتالی مانند توکن های متاورس را در اقتصاد خود گنجانده است.
نمونههایی از متاورسها و پروتکلهای کریپتو که عناصر متاورس را در خود جای دادهاند عبارتند از
- Decentraland
- Cryptovoxels
- Alien Worlds
- Axie Infinity
- و The Sandbox
در حالی که مدتی است که محیطهای متاورس مانند در بازیهای آنلاین چندنفره عظیم وجود داشته است، ادغام بلاکچین، دیجیتال و واقعیت مجازی در این بخش نه تنها بهشدت افرادی را که میتوانند شرکت کنند و چه کاری انجام دهند، تغییر میدهد، بلکه نشاندهنده واقعی بودن است.
- ارزش بازار جهانی دارایی ها
- تعاملات و تجربیات به دست آمده در حوزه دیجیتال بازی های بلاکچین.
- داراییها و اقلام کریپتو متاورس – مانند زمین و اشیاء دیجیتال، به عنوان مثال – معمولاً با انواع مختلف توکنهای متاورس نشان داده میشوند.
- مالکیت آنها بر روی بلاکچین ثبت می شود و حتی می توان آن را با دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) در تعدادی از صرافی های غیرمتمرکز (DEX) مبادله کرد.
دنیای واقعی به طور فزاینده ای به سمت فراجهان حرکت می کند. شرکتهای مختلفی – چه جریان اصلی و چه بومی کریپتو – دفاتر مرکزی مجازی را در متاورزهای کریپتو ایجاد کردهاند و به طور منظم رویدادها و جشنوارههای مجازی را با حضور هزاران نفر برگزار میکنند.
به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، خانه حراج معروف Sotheby’s یک کپی دیجیتالی از دفتر مرکزی خود در لندن در بازی بلاکچین Decentraland افتتاح کرد. این فضا دارای یک گالری هنری مجازی چند اتاقه است که کاربران متاورس می توانند از آن استفاده کنند. به همین ترتیب، Decentraland به طور منظم میزبان رویدادهای موسیقی زنده، کنفرانس ها و جلسات است.
ویژگی های کلیدی CRYPTO METAVERSE
طراحان METAVERSE دیجیتالی عموماً به دنبال متمایز کردن جهان خود از تکرارهای قبلی متاورس ها به چند روش کلیدی بوده اند:
تمرکززدایی:
در حالی که دنیای مجازی اولیه تحت مالکیت و کنترل شرکتها بود، متاورزهای کریپتو معمولاً غیرمتمرکز هستند و برخی یا همه اجزای بازیهای متاورس بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شدهاند.
این بدان معناست که متاورزهای بلاکچین خود تمایل دارند از ساختارهای کسب و کار اصلی و مدلهای استخراج ارزش صنعت بازی امروزی منحرف شوند. ساختار منحصر به فرد بازی های بلاکچین می تواند فرصت های تعامل عادلانه تری را برای شرکت کنندگان باز کند.
همچنین به این معنی است که مالکیت خود METAVERSE بین شرکت کنندگان آن مشترک است. حتی اگر سازندگان اصلی بلاک چین متاورس کنار بروند، خود بازی میتواند برای همیشه به حیات خود ادامه دهد.
حاکمیت کاربر:
متاورزهای رمزارز مانند Decentraland از سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAO) و توکنهای حاکمیتی برای کمک به کنترل آینده بازی توسط کاربران خود استفاده میکنند و به آنها اجازه میدهند تا تغییرات و بهروزرسانیها را از طریق رأیگیری انجام دهند. به این ترتیب، متاورسها میتوانند چیزی بیش از بازیهای دیجیتالی باشند – آنها میتوانند به کل جوامع با اقتصاد و رهبری دموکراتیک تبدیل شوند.
منشأ قابل اثبات:
اقلام درون دنیا در متاورزهای کریپتو به شکل توکنهای دیجیتالی مانند توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) هستند. دستاوردها و اکتسابها در محیطهای بازی میتواند ارزش زیادی برای گیمرها داشته باشد. NFTها استانداردهای آیتم های درون بازی را با شفافیت بسیار مورد نیاز و دسترسی به بازارهای دارایی به روز می کنند.
از آنجایی که هر NFT منحصربهفرد است، توکنها و آیتمهای METAVERSE را میتوان برای کمک به اثبات منشأ محتوای تولید شده توسط کاربر در بازی و همچنین داراییهای بازی NFT کدگذاری کرد.
ارزش اقتصادی دنیای واقعی:
از آنجایی که متاورزهای کریپتو از توکنهای دیجیتالی و زیرساختهای بلاکچین استفاده میکنند، اقتصاد آنها مستقیماً به اقتصاد دیجیتالی گستردهتر متصل است.
این به دارندگان توکنهای متاورس، پوستههای آواتار و املاک دیجیتال اجازه میدهد تا آنها را در بازارهای DEX و NFT معامله کنند و ارزش واقعی را برای سرمایهگذاریهای خود در جهان به دست آورند.
متاورژن چیست؟
این ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی می کنند”.
حامیان METAVERSE تصور می کنند که کاربران آن در همه چیز از کنسرت ها و کنفرانس ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان خود را حفظ کنند.
متیو بال، شریک مدیر شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Epyllion Industries، در مقاله ای در فوریه ۲۰۲۱ در وب سایت خود گفت: “در حال حاضر، ما در آستانه اینترنت بعدی هستیم.”
چه زمانی می توانیم انتظار دیدن آن را داشته باشیم؟
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا (فیسبوک سابق) که به تازگی نامگذاری شده است، تخمین می زند که پنج تا ۱۰ سال طول می کشد تا ویژگی های کلیدی METAVERSE به جریان اصلی تبدیل شود. اما جنبههایی از متاورژن در حال حاضر وجود دارد. سرعت پهنای باند فوقالعاده سریع، هدستهای واقعیت مجازی و جهانهای دائمی آنلاین همیشه فعال هستند، حتی اگر برای همه قابل دسترسی نباشند.
چند نمونه از آن چیست؟
در اینجا نگاهی داریم به آنچه امروز اتفاق میافتد و میتواند منجر به متاواژه فردا شود:
♦ متا
غول فناوری که قبلاً فیسبوک نام داشت سرمایهگذاری قابل توجهی در واقعیت مجازی انجام داده است، از جمله خرید Oculus
در سال ۲۰۱۴ متا دنیای مجازی را تصور می کند که در آن آواتارهای دیجیتال از طریق کار، مسافرت یا سرگرمی با استفاده از هدست های VR به هم متصل می شوند. زاکربرگ در مورد متاورژن خوش بین بوده و معتقد است که می تواند جایگزین اینترنت آن گونه که ما می شناسیم شود.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا ماه گذشته پس از افشای تغییر نام تجاری شرکت متا گفت: «پلتفرم و رسانه بعدی حتی اینترنت غوطهورتر و مجسمتر خواهد بود که شما در آن تجربه دارید، نه فقط به آن نگاه کنید، و ما آن را METAVERSE مینامیم.
♦ مایکروسافت
این غول نرم افزاری در حال حاضر از هولوگرام استفاده می کند و در حال توسعه برنامه های واقعیت ترکیبی و توسعه یافته (XR) با پلتفرم Microsoft Mesh خود است که دنیای واقعی را با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ترکیب می کند. در اوایل این ماه، مایکروسافت برنامههای خود را برای آوردن واقعیت ترکیبی از جمله هولوگرام و آواتارهای مجازی به تیمهای مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ نشان داد.
همچنین برای سال آینده در دست اقدام است: فضاهای متصل مجازی سهبعدی قابل کاوش برای خردهفروشیها و محلهای کار.
ارتش ایالات متحده در حال حاضر با مایکروسافت در حال کار بر روی یک هدست واقعیت افزوده Hololens 2 برای سربازان است تا در آن آموزش دهند، تمرین کنند و بجنگند.
♦ بازی های حماسی
تیم سوئینی، مدیر عامل شرکت سازنده Fortnite، گفته است: “این راز نیست که Epic برای ساخت METAVERSE سرمایه گذاری کرده است.” این کنسرت توسط افرادی مانند آریانا گرانده و تراویس اسکات برگزار میشود، اولین تریلرهای فیلم و موسیقی و حتی تجسم مجدد “غوطهورانه” سخنرانی تاریخی “I Have A Dream” مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ و با MetaHuman Creator خود در حال توسعه انسان های دیجیتال واقع گرایانه است، که می تواند نحوه سفارشی سازی داپلگانگر دیجیتالی خود در بازی های جهان باز آینده باشد.
♦ روبلوکس
این پلتفرم که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، تعداد زیادی بازی تولید شده توسط کاربران، از جمله پیشنهادات نقش آفرینی مانند Bloxburg و Brookhaven را در خود جای داده است، جایی که کاربران می توانند خانه بسازند، کار کنند و سناریوهایی را اجرا کنند.
ارزش روبلکس پس از عرضه عمومی در سال جاری به بیش از ۴۵ میلیارد دلار رسیده است. در روز عرضه اولیه سهام خود در ماه مارس، دیوید بازوکی، بنیانگذار و مدیر عامل Roblox از همه کسانی که به این پلتفرم کمک کردند “یک قدم به تحقق چشم انداز ما از #METAVERSE ” نزدیک تر شد، تشکر کرد.
از آن زمان، Roblox با شرکت کفشهای اسکیتبرد Vans همکاری کرد تا Vans World را ایجاد کند، یک پارک اسکیتبردی مجازی که در آن بازیکنان میتوانند لباسهای تازه ونها را بپوشند و یک باغ محدود Gucci را افتتاح کردند، جایی که میتوانید لباس و لوازم جانبی را برای خود مجازی خود بخرید.
♦ ماین کرافت
یکی دیگر از دنیای مجازی مورد علاقه بچه ها، Minecraft متعلق به مایکروسافت است که اساساً معادل دیجیتالی لگو است، جایی که بازیکنان می توانند شخصیت دیجیتالی خود را ایجاد کنند و هر آنچه را که می خواهند بسازند. از ماه آگوست، Minecraft دارای بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه است. در طول همهگیری، محبوبیت آن در بین بچههایی که مجبور بودند بیشتر به ارتباطات مجازی تکیه کنند، افزایش یافته است.
برخی از شرکت های کمتر شناخته شده دنیای آنلاین خود را راه اندازی کرده اند. دنیای فانتزی آنلاین Second Life، که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، به عنوان یک واقعیت جایگزین در دهه دوم خود است.
پناهگاه آنلاین Nowhere دارای فضاهای مجازی دائمی و موقت – برای استفاده عمومی یا خصوصی – برای برگزاری کنسرت، جشنواره، گردهمایی مجدد، و کنفرانس است.
Windmill Factory، شرکت تولید نیویورک که توسعه این پلتفرم را بیش از یک سال پیش آغاز کرد، پروژه هایی را برای لیدی گاگا و ناین اینچ نیلز انجام داده است.
کهکشان سنسوریوم در اوایل سال جاری دو کهکشان برنامهریزی شده خود را از «جهانهای» مختلف آنلاین برای کاوش با هدستهای واقعیت مجازی یا رایانههای رومیزی افتتاح کرد.
Prism، اولین موردی که باز شد، شامل موسیقی میشود – به عنوان مثال، دیجیهای مجازی و گروههای موسیقی در مناظر آیندهنگر بازی میکنند.
خلاصه METAVERSE
METAVERSE دیجیتالی، جهان های مجازی فراگیر با پتانسیل اجتماعی و مالی بسیار زیاد هستند. استفاده آنها از زیرساخت بلاکچین به آنها امکان می دهد تا از اقتصاد دیجیتالی گسترده تر بهره ببرند و اقلام مجازی را با ارزش اقتصادی واقعی فراتر از محدودیت های متاورس قابل مبادله می کند.
- با ترکیب محیطهای فراگیر واقعیت مجازی (VR)
- قابلیت بازی جذاب بازیهای ویدیویی
- تعامل شبکهای رسانههای اجتماعی
- و تبادل ارزش ارزهای دیجیتال
متاورزها برای تبدیل شدن به عنصری مرکزی در فاز بعدی بازیهای بلاکچین در شبکههای مجازی قرار میگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید