PLAY TO EARN – بازی برای کسب درآمد به عنوان یک مدل تجاری پرطرفدار در حال ظهور است و صنعت بازیهای DeFi را طوفانی میکند.
گیمرها دیگر نادیده گرفته نمی شوند و به عنوان طردشدگانی که به جای انجام کاری سازنده وقت خود را تلف می کنند خطاب نمی شوند.
بر اساس برخی برآوردها، انتظار میرود که ارزش بازار جهانی بازی تا سال ۲۰۲۵ به ۲۶۸ میلیارد دلار برسد. در نظر گرفتن حرفه در بازی دیگر مورد اهانت نیست، بلکه در بسیاری از کشورها مورد تشویق قرار میگیرد.
مانند هر صنعت، بازی های آنلاین نیز شاهد روندها و گرایش های بی شماری در طول سال ها بوده است. از بازیهای تیراندازی اول شخص (FPS) گرفته تا بازیهای چند نفره در عرصه نبرد آنلاین (MOBA)، این فهرست به طور مداوم در حال افزایش است.
اکنون، به نظر می رسد که صنعت ارزهای دیجیتال به پتانسیل این بخش رو به رشد و تأثیری که فناوری مبتنی بر بلاکچین می تواند بر آن داشته باشد، پی برده است. این امر تا حد زیادی از طریق رونق توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) امکانپذیر شد، زیرا توسعهدهندگان فهمیدند که میتوانند ارزش ملموسی را در اکوسیستمهای بازی ایجاد و انتقال دهند و انگیزههای بیشتری را برای افرادی که وقت خود را صرف بازی میکنند، فراهم کند.
اینگونه بود که مدل PLAY TO EARN (به طور خاص مربوط به کریپتو) متولد شد و شروع به گرفتن سرعت کرد.
بازی آنلاین تبدیل شدن به متا
بازی آنلاین بدون شک به پدیده ای تبدیل شده است که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. میلیونها نفر در سراسر جهان بازیهای متنوعی را انجام میدهند – برخی حرفهای، برخی عادی. در حالی که یک سال پیش بازی یک موضوع مهم بود، اکنون برای بسیاری از جوانان عادی شده است.
تعداد کمی از بازی های آنلاین سنتی وجود دارند که به صورت رقابتی در سطح بسیار بالایی بازی می شوند. یکی از اولین بازیهایی که صحنه رقابت بازیها را پیش برد و ورزشهای الکترونیکی را برای مخاطبان گستردهتر مشروعیت بخشید، League of Legends و مسابقات قهرمانی جهانی LoL 2015 بود.
برای اولین بار در تاریخ، شاهد برگزاری یک رویداد بازی در ورزشگاه معروف Wembley Arena بودیم و تیم برنده جایزه خیره کننده ۱ میلیون دلاری دریافت کرد.
امروزه، میلیونها نفر در سراسر جهان بازیهای مختلفی مانند:
- World of Warcraft
- New World
- League of Legends
- CS: Global Offensive
- Final Fantasy
- و بسیاری دیگر را انجام میدهند.
آنها جوامعی را ایجاد می کنند، با یکدیگر تعامل می کنند، و به نوعی – یک اکوسیستم موازی دیگر را ایجاد می کنند که در آن می توانند از واقعیت فرار کنند.
این بخش آخر در مرکز مفهومی است که بسیاری از آن به عنوان “متاورس” یاد می کنند – مکانی فراتر از واقعیت، کاملاً دیجیتالی و تخیلی، اما همچنین مکانی است که مردم می توانند به معنای واقعی کلمه استفاده از دستگاه های AR مختلف را بگذرانند و وقت خود را صرف کنند.
وقتی صحبت از PLAY TO EARN می شود، نادیده گرفتن این امر غیرممکن است. همچنین ما را به مفهوم مهم بعدی می رساند – متاورژن.
METAVERSE
ما اخیراً اصطلاح “metaverse” را می بینیم که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این محبوبیت اخیراً افزایش یافت زیرا مارک زاکربرگ – مدیرعامل فیس بوک – اظهاراتی در مورد اینکه چگونه می خواهد در ساخت آن یک چهره پیشرو باشد را بیان کرد و تا آنجا پیش رفت که گفت قصد دارند تا ۱۰۰۰۰ نفر را در اتحادیه اروپا برای توسعه آن وارد کنند.
و در حالی که زاکربرگ یکی از شناختهشدهترین و تأثیرگذارترین نامهایی است که در راستای تحقق بخشیدن به متاورس (جناسی مورد نظر) تلاش میکند، خود این مفهوم در مقیاسی غیرقابل درک است.
به زبان ساده – متاورز یک دنیای مجازی است، سرزمینی نوعی، جایی که مردم می توانند به جای نگاه کردن به یک صفحه نمایش تخت، به داخل آن بروند. این اینترنت با تمام پیچیدگی هایش جان گرفته است.
دنیایی را تصور کنید که در آن همه چیز ممکن است، تا زمانی که طراحی و توسعه یافته باشد. میتوان آن را دنیایی از واقعیتهای مجازی بیپایان و مرتبط توصیف کرد که در آن افراد میتوانند با استفاده از هدست، دستگاههای واقعیت افزوده و سایر ابزارهای هوشمند، بازی کنند، ملاقات کنند، کار کنند، و هر کاری که میخواهند انجام دهند.
اینجاست که مدل بازی برای به دست آوردن حتی یادمانتر میشود. این یک واقعیت است که جهان در حال دیجیتالیتر شدن است – فقط به این فکر کنید که چقدر زمان صرف تلفن خود برای تعامل با دوستان و خانواده دور از طریق پیامرسانها میکنید. تصور کنید که بتوانید از طریق واقعیت مجازی با آنها به صورت دیجیتال تعامل داشته باشید.
همانطور که این محبوبیت افزایش می یابد، مدل PLAY TO EARN نیز افزایش می یابد زیرا این فرصت را برای مردم فراهم می کند تا در این فراواژه ارزش خلق کنند و پاداش دریافت کنند – از این رو در حال حاضر رقابتی بین میلیاردرهایی مانند مارک زاکربرگ وجود دارد که چه کسی خواهد بود. برای اولین بار به این مفهوم پی برد.
PLAY TO EARN چیست؟
بازی برای کسب درآمد – PLAY TO EARN دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – یک مدل کسب و کار که در آن کاربران می توانند یک بازی را انجام دهند و در حین انجام آن ارز دیجیتال کسب کنند.
این یک مدل روانشناختی بسیار قدرتمند است، زیرا دو فعالیتی را که از سپیده دم زمان بشر را هدایت میکردند ترکیب میکند – کسب درآمد و سرگرمی.
مؤلفه کلیدی در این مدل این است که به گیمرها مالکیت برخی دارایی های درون بازی داده شود و به آنها اجازه دهیم تا با انجام فعالانه بازی ارزش خود را افزایش دهند. معمولاً در دنیای دیجیتالی ، تعریف مالکیت و حتی انتقال آن از طریق استفاده از توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) امکانپذیر است.
با شرکت در اقتصاد درون بازی، بازیکنان برای دیگر بازیکنان در اکوسیستم و برای توسعه دهندگان ارزش ایجاد می کنند. به نوبه خود – آنها پاداشی در قالب قدردانی بالقوه دارایی های درون بازی دریافت می کنند. این داراییها میتوانند کاملاً هر چیزی باشند، از شخصیتهای جذاب با کمبود متغیر تا نوع خاصی از ارزهای دیجیتال.
ایده اصلی این است که در بازیهای بازی برای کسب درآمد – PLAY TO EARN، بازیکنان به خاطر صرف زمان بیشتر و تلاش بیشتر برای بازی پاداش دریافت میکنند.
این یک پدیده نسبتاً جدید در بازار ارزهای دیجیتال است – یا حداقل اخیراً محبوبیت آن افزایش یافته است، به خصوص با ظهور یک پروژه خاص – Axie Infinity
آیا PLAY TO EARN رایگان است؟
حقیقت این است که هر توسعهدهنده مسیر خود را طی میکند. برخی از بازی ها رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر برای بازی کردن نیاز به مشارکت دارند.
توسعه یک بازی ویدیویی گران است و لازم است بدانید که این بازی ها توسط مشاغل ایجاد می شوند. هدف هر کسب و کاری سودآور بودن است.
از سوی دیگر، مزیت بازیهای سودآور این است که گیمرها مقداری ارزش ایجاد میکنند که قابل فروش است. حتی زمانی که برای شروع بازی باید چیزی بپردازند، این آیتم ها می توانند برای سود احتمالی فروخته شوند.
همچنین این درست است که بیشتر بازیهای رایگان به نوعی سرمایهگذاری اولیه برای باز کردن قابلیتهای اولیه و کامل کردن گیمپلی نیاز دارند.
محبوب ترین بازی های بازی برای کسب درآمد
Axie Infinity
Axie Infinity بدون شک محبوب ترین بازی برای کسب درآمد در دنیای دیجیتالی است. این بازی از برخی بازی های محبوب مانند پوکمون و تاماگوچی الهام گرفته شده است. بازیکنان میتوانند موجودات مبتنی بر توکن را جمعآوری، پرورش دهند، پرورش دهند، بجنگند و حتی معامله کنند که البته Axies نامیده میشوند.
همه این موجودات می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ قسمت مختلف بدن در دسترس هستند – این بخش ها شامل خزندگان و قسمت های گیاهی، حشرات، پرندگان، جانوران، آبزیان و غیره می شود. قطعات در چهار مقیاس نادر مختلف طبقهبندی میشوند: رایج، نادر، فوقالعاده نادر و افسانهای.
هر Axie یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) است و ویژگی ها و نقاط قوت متفاوتی دارد. کاربران می توانند زمان و تلاش خود را صرف ارتقای Axies خود کنند و می توانند آن ها را با ارزهای دیجیتال در یک بازار اختصاصی مبادله کنند.
ارز دیجیتال اصلی پروتکل Axie Infinity Shards (AXS) است و برای مشارکت در مدیریت بازی استفاده می شود. AXS را نیز می توان شرط بندی کرد.
با این حال، ارز دیجیتال Small Love Potion (SLP) نیز وجود دارد که با انجام بازی به دست می آید. این یک توکن ERC-20 است و می توان از آن برای پرورش Axies جدید استفاده کرد. هزینه پرورش از SLP 100 شروع می شود، اما با هر نژاد افزایش می یابد – دومی ۲۰۰ SLP، سومی ۳۰۰ SLP، چهارمی ۵۰۰ SLP، و به همین ترتیب، که ششمین آن ۱۳۰۰ SLP هزینه دارد. شما نمی توانید بیش از ۷ آکسی را پرورش دهید.
بازیکنان می توانند در طول بازی SLP جمع آوری کنند و اساساً از این طریق می توانند درآمد کسب کنند. در زمان انتشار، هر دو AXS و SLP در بورس بایننس معامله می شوند.
بدیهی است که درآمد یک بازیکن بر اساس قیمت SLP در زمان فروش متفاوت خواهد بود. با این حال، این نیز می تواند چیز خوبی باشد زیرا اگر تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد، درآمد آنها می تواند بر این اساس افزایش یابد.
Decentraland
Decentraland یکی دیگر از بازی های بسیار محبوب است که توسط Ariel Meilich و Esteban Ordano ساخته شده است. شایان ذکر است که هر دوی آنها از زمان تصدی پست های اصلی در پروژه کنار رفته اند اما همچنان به عنوان مشاور روی آن کار می کنند.
این پروژه تا حدودی یک کهنه کار در فضا است – در سال ۲۰۱۷ از طریق یک ICO راه اندازی شد که توانست ۲۴ میلیون دلار جمع آوری کند.
این اساساً یک دنیای مجازی است – یک جهان موازی که روی اتریوم اجرا میشود و بازیکنان میتوانند محتوا و برنامههای مختلف را ایجاد، تجربه و کسب درآمد کنند. کاربران می توانند قطعه زمین را خریداری کنند. آنها می توانند پس از آن، آن را به گونه ای تعدیل کنند که جذابیت بیشتری داشته باشد، می توانند بر روی آن بنا کنند و به طور بالقوه از آن درآمدزایی کنند.
رمزارز بومی دسنتلند MANA است، اما LAND نیز وجود دارد. MANA یک توکن پایه ERC-20 است و می توان آن را برای به دست آوردن توکن های غیر قابل تعویض ERC-721 LAND سوزاند. توکن MANA همچنین می تواند برای پرداخت نام های مختلف، ابزارهای پوشیدنی، آواتارها و سایر موارد موجود در بازار Decentraland استفاده شود.
Sandbox
Sandbox یکی دیگر از دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین است که به بازیکنان این امکان را می دهد تا از بازی لذت ببرند.
ماموریت اصلی، طبق وایت پیپر عمومی، معرفی فناوری بلاکچین به دنیای بازی به روشی موفق است.
این قابلیتهای سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAOs) و NFTها را برای ایجاد دنیای دیجیتالی که جامعه بازی قابل توجهی را در خود جای داده است، ترکیب میکند. دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین به بازیکنان اجازه می دهد تا دارایی های دیجیتالی مختلف را در بازی بسازند، بسازند، بخرند و بفروشند.
مانند Decentraland – دو توکن مختلف وجود دارد که یکی از آنها (SAND) بر اساس پروتکل ERC-20 است و یک توکن کاربردی با عرضه محدود سه میلیارد است. مورد دیگر یک توکن غیر قابل تعویض (LAND) است و تنها ۱۶۶۴۶۴ عدد از آن موجود است. از LAND می توان برای میزبانی بازی ها، ایجاد مسکن، ایجاد تجربه های چند نفره و غیره استفاده کرد.
نتیجه
بسیاری بر این باورند که بازیهای بلاکچین آینده صنعت بازیهای الکترونیکی است، و دیدن محاسن فراوانی که از این روایت پشتیبانی میکنند چندان سخت نیست.
بازی برای کسب درآمد – PLAY TO EARN در حال تبدیل شدن به یک مدل کسبوکار بادوام است که به توسعهدهندگان بازی و بازیکنان اجازه میدهد از زمانی که صرف کارهایی میکنند که از انجام آن لذت میبرند، درآمد کسب کنند.
علاوه بر این، جهان به خودی خود روز به روز دیجیتالیتر میشود، بهویژه در بحبوحه همهگیری COVID-19، که بسیاری از تعاملات اجتماعی سنتی را مجبور به آنلاین شدن میکند. با این، کاملاً منطقی است که باور کنیم آینده در واقع دیجیتال است.
دیدگاهتان را بنویسید